Nuolat brangstant benzinui, vis daugiau Lietuvos gyventojų ima dejuoti, kad per brangu naudotis asmeniniais automobiliais. Be to, brangstant krovinių pervežimams, kyla prekių kainos, krenta žmonių pragyvenimo lygis.
Kaip alternatyvus benzinui kuras automobiliams daugelyje šalių naudojamos suskystintos propano-butano dujos. Angliškai – “Liquified Petroleum Gas”, sutrumpinus LPG.
Lietuvoje LPG taip pat tampa vis populiaresnės, tačiau pradedant eksploatuoti automobilį su dujine įranga kyla daug įvairių klausimų. Labiausiai vairuotojui rūpi, ar pavojinga važinėti automobiliu, kuriame sumontuota dujinė įranga. Atsakymas vienareikšmis: prisilaikant visų LPG įrangos eksploatacijos taisyklių jokio pavojaus nėra. Problemų atsiranda tada, kai nesąžiningi meistrai montuoja LPG įrangą ne pagal gamintojo reikalavimus arba pats vairuotojas ignoruoja saugios LPG įrangos eksploatacijos taisykles.
Dar ne visi automobiliai važiuoja, naudodami LPG, taigi dujinė įranga turi ir trūkumų: Automobiliai, kurių varikliai gali naudoti benziną ir LPG, yra brangesni (prisideda dujų įrangos ir jos sumontavimo kaina – nuo 500 Lt iki 3000 Lt). Tai priklauso nuo įrangos modelio ir įvairių patogumams skirtų priedų, kurie nėra būtini standartiniame variante.Jie sunkesni (prisideda įrangos svoris – apie 60-100 kg). Tokiu pačiu dydžiu sumažėja keliamoji galia.Žiemą sunkiau užsiveda – pradžioje vis tiek reikia truputį benzino. LPG sąnaudos vienam kilometrui 10 proc. didesnės lyginant su benzino sąnaudomis.5-8 proc. sumažėja maksimalus greitis. LPG įranga atsiperka nuvažiavus vidutiniškai 10 000-12 000 km.
Tai informacija, kuria reiktų vadovautis sprendžiant, ar verta LPG įrangą montuoti į savo automobilį. Jeigu nuspręsite, kad Jums naudingas automobilis, galintis važiuoti benzinu ir LPG, kils klausimas – nuo ko pradėti.
Paprastai ieškoma reklamos skelbimų ar vadovaujamasi draugų patarimais. Ir vienu, ir kitu atveju rasite meistrą ar firmą, kuri žadės įmontuoti į Jūsų automobilį dujinę įrangą.
Pirmiausia privalote žinoti, kad užsiimti LPG įrangos montavimu į automobilius turi teisę tik firma, turinti LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Technikos priežiūros tarnybos išduotą specialų liudijimą. Todėl nesivaržykit paprašyti jį parodyti. Liudijimas reiškia, kad ši įmonė yra teisiniu ir techniniu aspektu atitinkamų tarnybų patikrinta ir gali kokybiškai atlikti LPG įrangos montavimo darbus.
Antra, reikėtų pasidomėti, ar montuojama įranga yra sertifikuota Lietuvoje. Tai taip pat būtina sąlyga, norint ateityje neturėti problemų. Privalo būti pateiktas galiojantis pažymėjimas, patvirtinantis šį faktą. Pažymėjimą išduoda AB “Lietuvos dujos” mokslinė techninė taryba. Jei jo nėra, įranga laikoma nelegalia ir ją montuoti į automobilį draudžiama.
Tačiau ir turinčios sertifikatą ne visos dujų įrangos atitinka Europos Sąjungos reikalavimus. Pvz., automobilių su Naugarduko LPG įranga neįsileidžia net Lenkija, nekalbant apie kitas ES šalis, tačiau Lietuvos AB “Lietuvos dujos” mokslinė techninė taryba kažkodėl nusprendė, kad ji yra saugi ir tinkama naudoti mūsų šalyje. Be to, kai kurios sertifikuotos įrangos yra ne garsių firmų produktai, o Lenkijoje gaminami jų analogai, kurie savo kokybe toli gražu neatitinka originalų. Todėl pravartu pasidomėti, ar LPG montuojanti firma turi išskirtinę teisę importuoti montuojamą įrangą arba bent tokios firmos leidimą montuoti jos importuojamą įrangą.
Aptarus LPG baliono formą (cilindrinis ar toroidinis, t.y. montuojamas vietoj atsarginio rato), jo tūrį ir išdėstymo būdus, galima laukti darbo pabaigos. Naudojant A klasės balioną, ant “multivožtuvo” apsauginis vožtuvas būtinas. Tikiuosi, kad dėl kainos susitarėte ir su firmos paslaugų teikimo taisyklėmis susipažinote tik atvykęs į pasirinktą firmą, o jos specialistai rekomendavo jūsų automobiliui tinkamiausią įrangos markę ir jos komplektaciją.
Jeigu į jūsų automobilį montuojamas elektrinis reduktorius, reikalaukite, kad būtų sumontuotas SAFETY CAR tipo jungiklis, kuris neleidžia tiekti dujas į variklį, jeigu pastarasis dėl kokių nors priežasčių neveikia, o degimas įjungtas. Įjungus degimą, dujas tiekia neveikiančiam varikliui tik 2-4 sek. Taip variklis apsaugomas nuo dujų nuotėkio į aplinką. Tokio jungiklio nebuvimas automobilyje galėjo būti viena iš automobilio sprogimo Klaipėdoje pernai priežasčių.
Sumontavus įrangą jos hermetiškumas patikrinamas 1.6 Mpa (16 atm.) slėgiu. Jums bus išduotas nustatytos formos aktas, išklausysite seminarą, kaip elgtis su automobiliu, kuriame sumontuota LPG įranga, gausite pažymėjimą, leidžiantį vairuoti tokį automobilį ir – sėkmingo kelio. Jūs nustebsite, kad 100 km galima nuvažiuoti tik už 12-15 Lt.
Jeigu jūsų automobilis turi lambda zondą ir katalizatorių ar bent jau lambda zondą, rekomenduotina sumontuoti ekologinę sistemą. Tai nedidelis mikroprocesorius, kuris vadovaujasi lambda zondo ir kitais automobilio variklio elektros sistemos signalais ir žingsniniu varikliuku optimaliai reguliuoja dujų tiekimą į maitinimo sistemą: gerokai sumažėja dujų sąnaudos, pagerėja automobilio dinamika, išsaugomas katalizatorius, mažiau teršiama aplinka. PC kompiuteriu šį mikroprocesorių galima perprogramuoti darbui trimis skirtingais režimais: ekonomišku, standartiniu ir sportiniu. Esant sportiniam režimui automobilio dinamika mažai kuo skiriasi nuo dinamikos, kai važiuojama naudojant benziną. Žodžiu, automobilį galima užprogramuoti važiuoti pagal jūsų norus ir važiavimo manierą.
Ir dar vienas patarimas. Žinome, kad 90 proc. gaisrų automobiliuose su LPG įranga kyla dėl reduktoriaus sutrikusio šildymo: reduktorius apšąla, neišgarina dujų ir jos skystos patenka į karštą variklį. Garuodamos užima 270 kartų didesnį tūrį, variklis nebepajėgia jų sunaudoti, dujos pasklinda po variklio gaubtu ir nuo mažiausios kibirkšties užsidega. Žinoma, taip gali atsitikti tik techniškai netvarkinguose automobiliuose. Ir vis dėlto, kad apsidraustume nuo įvairių netikėtumų, siūlome sumontuoti “termotroniką” – tai termodaviklis, sustabdantis dujų tiekimą į variklį, reduktoriui atvėsus iki 25-30 laipsnių šilumos.
Jeigu norėsite įmontuoti LPG įrangą į automobilį, turintį įpurškimo sistemą, pageidautina, kad valdymo pultelis kiekvieną kartą užvestų automobilį benzinu, o vėliau automatiškai persijungtų dirbti dujomis, nes ilgą laiką važiuojant vien dujomis, degimo produktai gali užteršti benzino purkštukus. Kadangi dujų degimo procesas automobilio variklyje yra ilgesnis negu benzino, variklio degimo paskuba paankstinama 3-5 laipsniais.
Taip geriau išnaudosite dujinio kuro energetinį potencialą ir apsaugosite variklio vožtuvus nuo perkaitimo.
Firmos, gaminančios dujų įrangą, yra sukonstravusios įvairių papildomų sistemų. Pavyzdžiui, yra galimybė jungiklio indikatoriuje matyti dujų kiekį balione, kuro mišinio uždegimo korekciją ir t.t. Tačiau tai komforto dalykai, be to, kainuojantys nemažus pinigus. Negalėsime patarti, kaip pačiam susimontuoti dujų įrangą – tokie darbai priskiriami potencialiai pavojingų darbų kategorijai. Juos gali atlikti tik specializuotos firmos. Už darbą be liudijimo yra numatyta net baudžiamoji atsakomybė.
Šiuo metu automobilį, kuriame sumontuota dujų įranga, pateikiant techninei apžiūrai, techninių apžiūrų centrų specialistai reikalauja pažymos, kad dujų įranga yra techniškai tvarkinga ir jos sumontavimas atitinka LPG įrangos montavimo taisykles. Atvykti atlikti dujinės įrangos patikrą privaloma esant tuščiam dujų balionui, turint galiojantį pažymėjimą. Įmonėje įvertinama LPG įrangos techninė būklė – hermetiškumas patikrinamas 1.6 MPa slėgiu ir išduodama arba atitinkama pažyma, arba defektinis aktas.